Elämää yhdessä - Osallistu riparille

Ripari on yhdessäoloa, pelejä, leikkejä, rukousta, keskusteluja, uimista, laulamista ja paljon muuta. Riparilla pohditaan elämän eri kysymyksiä: ihmissuhteita, itsenäistymistä, perhettä, suhdetta itseemme, lähimmäisiimme ja Jumalaan.

Se on yksi nuoruuden kohokohdista.
- Liinamaria, 17v, kesän 2023 isonen

Ripari kestää noin puoli vuotta. Se alkaa oman ryhmän starttipäivästä joulu-tammikuussa. Talven ja kevään aikana osallistutaan yhdessä ripariryhmän kanssa seurakunnan toimintaan. Leiri tai päiväripari koittaa talvi- tai kesälomalla. Matkan lopussa on juhlahuipennus eli konfirmaatio. Oman ryhmän aikataulu löytyy ryhmän omalta sivulta.

Rippikoulu käydään alusta lähtien oman ripariryhmän kanssa. Näin tutustut ryhmään nopeammin ja pääset paremmin vaikuttamaan ripariisi. On tärkeää, että osallistut kaikkiin ryhmän tapaamisiin. Saat tiedon ryhmän kokoontumisista starttipäivässä, johon koko perheesi on tervetullut mukaan.

Jos joudut olemaan pois jostain ryhmän tapaamisesta, sovi korvaamisesta ryhmäsi ohjaajien kanssa. Ryhmävalintoja tehdessäsi näet, millä kirkolla tai alueella kukin ryhmä pääsääntöisesti kokoontuu.

Ripari ja konfirmaatio antavat monia oikeuksia. Nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. Konfirmoituna pääsee kummiksi, saa käydä itsenäisesti ehtoollisella, ja voi äänestää kirkollisissa vaaleissa. Ripari antaa myös oikeuden mennä kirkollisesti naimisiin.

Kirkkoon kuulumattomat voivat osallistua riparille. Voit pohtia riparin aikana kirkkoon liittymistä. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumista.

Jos tulet Jyväskylän seurakunnan riparille jostain toisesta seurakunnasta, sovi oman seurakuntasi rippikoulutyöntekijän kanssa riparin käymisestä. Suositeltavaa on, että voit mahdollisuuksiesi mukaan osallistua oman ryhmän kokoontumisiin Jyväskylässä.

Ripari on täynnä tunteita

Aurinko paistoi aina ja uimaan mentiin päivällä ja illalla. Parasta oli pitkän päivän jälkeen päästä syömään, saunaan ja leikkimään isosten keksimiä leikkejä ja sitten rauhoittumaan hartauteen. Iltaan mahtui monta tunnetta. Oli hyvä mennä nukkumaan, kun oli niin poikki.
Mistä muusta syntyy riparin taika? Kolme kesän 2023 isosta, Rasmus, Liinamaria ja Oiva kertovat kokemuksistaan leiriläisinä.
Videon kuvaus ja editointi: Pasi Bom

YouTube-video